Velkommen til BirgitPlaugmann.dk
Parterapeut og Psykoterapeut Birgit Plaugmann
60656063

Børns sociale udvikling
Spædbørn har en instinktiv, primitiv overlevelsesadfærd med to grundindstillinger: ”Jeg har det godt” eller
”Jeg har det ikke godt, jeg vil have.. mad, pleje, sove, at I ser mig, at I gør mig tryg og godt tilpas…”
Du gør det rigtige, når du tilstræber at dække dit spædbarns forskellige behov. Det sker ved at du ”læser” og respekterer og reagerer positivt på barnets signaler. Spædbørn vender hovedet fra brystet, når de trænger til en pause. De spytter maden ud, når de er mætte, de falder i søvn, når de er trætte.
Dit barn bliver trygt, når du tager ansvar: ”Jeg ved ikke, hvad du har brug for nu, men jeg vælger at så med dig på armen, til du falder til ro” eller ”Jeg putter dig og sidder hos dig, til du er sover”.

Søg information og find ny viden på internettet eksempelvis ”Hvis dit spædbarn ikke vil sove” 

Dit barn er godt 1 år gammelt
Du skal vise, du er ikke kun omsorgsgiver og tjenende ånd for dit barn, som ellers vil forvente højere og højere serviceniveau i takt med det udvikler nye behov. Det vil ikke modne barnet, og det bliver frustrerende for jer begge.
Du er jo barnets mor eller far, og barnet indgår i familien og i de følelser, værdier og den livsform, der er her.
Den socialiseringsproces, der sker i hjemmet, udvikler de grundlæggende sociale kompetencer, som handler om den basale respekt, empati og anerkendelse af, hvor forskellige vi er. De udvikles, når I som forældre er tydelige og ærlige og viser, hvem I er.

Du skal altså være så autentisk, som muligt, og gradvist også vise dine egne behov og ønsker. Vise, at ingen af jer altid får tilfredsstillet jeres behov. Dit barn udvikler dermed forståelse for andre menneskers behov og grænser.
I dagpleje eller institution lærer barnet i en vekselvirkning at samarbejde og at være i centrum. Fokus for samværet her er børnene, deres behov og udvikling.

Lær det lille barn at samarbejde
Som barnet vokser, kan du begynde at stille små krav
Du kan kile en tidsmæssig adskillelse ind mellem barnets ønske og tidspunktet for ønskets opfyldelse: ”Ja, du får et glas mælk lige om lidt, jeg er snart færdig med at skære brød”. ”Du skal sige, jeg vil bede om, så får du et glas mælk”. ”Jeg ved godt, du er tørstig nu, det varer kun et øjeblik, så får du mælk”. Du gør det rigtige, når du lærer barnet at vente på at få dækket sine behov.

Børn bliver trygge og lærer at samarbejde
når deres mor og far er ærlige
når mor og far sætter grænser
når mor og far samarbejder og viser hinanden respekt
når mor og far bakker hinanden op – også når de er uenige
når mor og far viser de elsker barnet ved at være nærværende og interesseret i barnet

Sådan ødelægger du dit barns sociale udvikling og dets selvtillid
Gør du alt for at tilfredsstille dit barn, hindrer du barnets naturlige sociale udvikling. Børn som straks får dækket deres behov, fastholder deres primitive overlevelsesadfærd, og fordi de får det, de ønsker, gentager de denne adfærd, som ses hos
– den ophidsede 2-årige, som vil sparke sin bror
– det umodne 4-årige barn, der trodsigt slår ud efter forældrene
– den 9-årige, som forstyrrer undervisningen i klassen og har konflikter med kammeraterne
– den 13-årige, der kun gør det, hun selv vil – gå til fester, drikke shots og ryge cigaretter
– den 14-årige, der er doven, grov i sproget, ustyrlig og aggressiv
– den 19-årige, som vil have mor skal vaske hans tøj NU

Når et barn belønnes for en dårlig adfærd og får sin vilje, fortsætter barnet naturligvis med at gøre det